Yeni Koronavirüs(Covid-19) Hastalığına İlişkin PTT AŞ Tarafından Yapılan Çalışmalar Konusunda
Sıkça Sorulan Sorular


Dünya genelinde toplum sağlığını tehdit edecek boyuta gelen ve hızla kapsama alanını genişleten Koronavirüs (Covid-19) ile devlet politikası doğrultusunda etkin mücadele edilmesine karşın Şirketimiz çalışanlarını ve iş yerlerimizden hizmet alan müşterilerimizi olası salgına karşı korumak, bilgilendirmek ve salgının minimum seviyede tutulması amacıyla alınan önlem ve aksiyonlar ile iş yerlerimizi ziyaret etmeden bulunduğunuz yerden yapılabilecek işlemleri sizlerle paylaşmak isteriz.


PTT işyerlerinizi koronavirüse karşı dezenfekte ettiniz mi ?

PTT iş yerlerimizi dezenfekte ederek müşterilerimiz ve personelimizin rahatlıkla işlemlerini yapabileceği hale getirdik ve bu çalışmaları sürdürüyoruz. Ayrıca, kargo dağıtım araçlarımızı ve personel servislerimizi, müşterilerimize hizmet sunulan PttMatik ve Kargomat cihazlarımızın da dezenfeksiyon ve sterilizasyon çalışmaları yapılmış olup, yapılmaya devam edilecektir.​

Personelinizin iş süreçlerinde koronavirüse karşı korunmaları için ne yaptınız ?

Personelimiz iş süreçlerinde Şirketimiz tarafından temin edilen maske ve eldiven kullanımına özen gösteriyor, ayrıca iş yerlerimizde dezenfektan bulunduruyoruz. 
Aynı zamanda sosyal mesafe kurallarına dikkat edilmesine yönelik çalışmalar yapıyoruz. T.C. Sağlık Bakanlığımız tarafından hazırlanan ‘’Yeni Koronavirüs Riskine Karşı 14 Kural’’ ile ‘’Ellerimizi Yıkayalım Sağlığımızı Koruyalım’’ afişlerimizi iş yerlerimizde görünür alanlarda bulundurarak bilgilendirme yapıyoruz. Kurallara ilişkin videolarla sosyal medya ve iç iletişim kanallarımızla personelimizi bilgilendiriyoruz.



PTT işyerlerinin çalışma saatlerinde düzenleme yaptınız mı ?

Şirketimiz bünyesinde öğle arası hizmet veren iş yerlerimizde müşterilerimizin ve personelimizin ulaştığı her noktanın detaylı dezenfektasyon işlemlerine tabi tutulması, her türlü temizlik ve hijyen koşullarının sağlanması amacıyla 12.30-13.30 saatleri arasında PTT iş yerlerimiz kapatılmıştır. İllerde oluşacak şartlara ve durumlara göre mesai düzenlemesi için İl Başmüdürlerimiz de yetkilendirilmiştir.​

Personelinizin ile müşterileriniz arasında koronavirüse karşı sosyal mesafeyi nasıl koruyorsunuz ?

Personelimizin ve müşterilerimizin sağlığı açısından iş yerlerimizde sağlığı tehdit etmeyecek, içeride kalabalığa mahal vermeyecek ve gişede görev yapan personel sayısının 2 katını geçmeyecek şekilde müşterilerimizi iş yerlerimizde misafir ediyoruz. Diğer müşterilerimizin iş yerimizin dışında sıra beklerken en az 1 metre mesafe kuralına uymaları noktasında gerekli özeni göstermelerini bekliyoruz. ​

Koronavirüs hastalığı nedeniyle yaşanan süreçte personelinizin yemek ihtiyacını nasıl karşılıyorsunuz ?

Şirketimize ait mutfak, yemekhane, lokal ve misafirhanelerde gerekli dezenfeksiyon işlemleri gerçekleştirilmiş olup, çalışmalarımız devam etmektedir. Bu süreçte yemekler personelimizin ihtiyacına uygun şekilde paket halinde servis edilmektedir.​

Koronavirüs hastalığı ile ilgili alınan tedbirleri konusunda Şirketimizce yapılan çalışmalar hakkında kamuoyunu nasıl bilgilendiriyorsunuz ?

Koronavirüs hastalığı ile ilgili aldığımız tedbirler, yaptığımız çalışmalar, yazılı açıklamalar ve hazırladığımız videolar Şirketimizin sosyal medya hesapları ile ulusal ve yerel basın yayın kuruluşları aracılığıyla müşterilerimize duyurulmaktadır. Ayrıca www.ptt.gov.tr internet adresimizde bulunan Basın Odası bölümünde yer alan Basın Açıklamalarının altında tüm duyuru ve açıklamalarımıza ulaşabilirsiniz. (https://www.ptt.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/BasindaBiz.aspx#ptt_basin_bulteni) ​

Koronavirüs hastalığı ile ilgili personelinizi nasıl bilgilendiriyorsunuz ?

Koronavirüs hastalığı ile ilgili aldığımız tedbirler, yaptığımız çalışmalar, yazılı açıklamalar ve hazırladığımız videolar Şirketimiz iç iletişim kanalları, kurumsal sosyal medya hesapları, www.ptt.gov.tr ve www.ptttv.com.tr internet adresleri kullanılarak personelimize duyurulmaktadır. Söz konusu çalışmalarımıza www.ptttv.com.tr adresinden ulaşabilirsiniz.

Genel Müdürümüz Sayın Hakan Gülten, koronavirüs ile ilgili sosyal medya hesaplarımıza gelen soruları cevapladı - http://www.ptttv.com.tr/?p=1482

Tüm iş yerlerimizi dezenfekte ediyoruz - http://www.ptttv.com.tr/?p=1489

Yurt içi Ve Uluslararası Posta/Kargo İşleme Merkezlerimiz, profesyonel ekiplerce dezenfekte ediliyor - http://www.ptttv.com.tr/?p=1469

Çalışma arkadaşlarımızı ve vatandaşlarımızı T.C. Sağlık Bakanlığı’mızın bilgilerini referans alarak bilgilendiriyoruz. “Unutmayın, koronavirüsü alacağımız önlemlerle yenebiliriz.” - http://www.ptttv.com.tr/?p=1458


Faturalarımı ve vergi ödemelerimi PTT’ye gelmeden nasıl ödeyebilirim?

Fatura ve vergi ödemelerinizi PttMatik’lerden, PttBank İnternet Bankacılığı ve PttBank Mobil Uygulamasından, PTT'ye gelmeden kolaylıkla gerçekleştirebilirsiniz.



PTT işyerlerinin çalışma saatlerini nereden öğrenebilirim?

www.ptt.gov.tr internet adresimizde bulunan https://enyakinptt.ptt.gov.tr/Enyakinptt/ linkinden PTT iş yerlerinin iletişim bilgilerini ve çalışma saatlerini öğrenebilirsiniz.​

PttMatik’lerden para çekme limiti ne kadardır?

Koronavirüs tedbirleri kapsamında PttMatik’lerden günlük para çekme limiti 5.000 TL’ye yükseltilmiştir.​

65 yaş üstü emekli maaşımı PTT’ye gelmeden nasıl alabilirim?

Emekli maaşını PTT’den alan 65 yaş üstü emeklilerimizin maaşları konutlarına götürülmektedir. e-Devlet uygulaması üzerinden yapılacak başvuru ile maaşlarınızı konutunuzda teslim edebiliriz. 

e-Devlet uygulamasında bulunan Sosyal Güvenlik Kurumu Hizmetleri / Emeklilik Uygulamaları başlığı altında türüne göre Emekli Banka değişikliği sekmesinden “PTT Konutta Teslim” seçeneğinin tercih edilmesi yeterli olacaktır. 



Sosyal yardım ödemelerimi PTT’ye gelmeden nasıl alabilirim ?

Sosyal yardım ödemesi alan müşterilerimiz, Türkiye'nin dört bir yanında bulunan PttMatik’lerden ve kamu bankası ATM'lerinden PTT sosyal kartını kullanarak ödemelerini alabilirler. PTT Sosyal Kartı olmayan veya kayıp bildiriminde bulunan hak sahiplerine anında kart tahsisi yapılmaktadır.​

PTTBank hesabım var. Pttbank internet bankacılığı şifresini nasıl temin edebilirim?

İnternet bankacılığı üyeliği olmayan müşterilerimiz, ''Anında Şifre'' hizmetiyle hesaplarını, PttBank İnternet Bankacılığı Başvuru Formu ve Taahhütnamesi'ni internet üzerinden kabul edip onaylamak suretiyle PTT iş yerlerine gitmeden internet ve mobil uygulamalarımız üzerinden yapabilirsiniz. ​

Pttbank internet bankacılığı aracılığıyla internetten veya cep telefonundan havale yapabilir miyim?

PttBank hesabınız olması ve hesabınıza uygulamalarımız üzerinden ''Anında Şifre'' almanız durumunda PttBank internet bankacılığı hizmeti ile bilgisayar veya cep telefonunuzdan gerçekleştirebilirsiniz.​

PttMatik’lerde hangi işlemler yapılabilmektedir? 

PttMatik’lerde müşterilerimiz sıra beklemeksizin nakit çekme-yatırma, fatura tahsilatı, maaş ödemeleri, HGS bakiye yükleme ve PttBank işlemleri ile anlaşmalı bankalara ait işlemleri yapabilmektedir. www.ptt.gov.tr internet adresimizde bulunan PttBank menüsü PttMatik linki altında kartlı ve kartsız gerçekleştirilen tüm işlemleri görebilirsiniz. (https://www.ptt.gov.tr/Sayfalar/Banka/PttKartPttMatik.aspx#ptt_pttmatik)​

Bana en yakın PttMatik’in yerini nereden öğrenebilirim?

​Şirketimiz web sayfası www.ptt.gov.tr adresinde yer alan “Bankacılık İşlemleri” altında PttMatik menüsünden hizmet noktalarını öğrenebilirsiniz. (https://enyakinptt.ptt.gov.tr/Enyakinptt/​)​

Emekli maaşımı ilk defa alacağım. Emekli maaşımı PTT'den almak için ne yapmalıyım?

SSK , Emekli Sandığı ve Bağkur emeklileri, SGK İl Müdürlüklerine müracaat ederek veya PTT iş yerlerinden alacakları e-Devlet şifresiyle www.turkiye.gov.tr internet adresi üzerinden maaşlarını PTT'ye taşıyabileceklerdir.

Müşterilerimiz, e-Devlet uygulamasında bulunan Sosyal Güvenlik Kurumu Hizmetleri / Emeklilik Uygulamaları başlığı altında türüne göre Emekli Banka değişikliği sekmesinden “PTT” seçeneğini tercih etmeleri yeterli olacak.



PTT iş yerlerinde koronavirüs tedbirleri kapsamında sosyal mesafeyi nasıl koruyorsunuz ?

PTT Merkez ve şubelerde görevli personel sayımızın en fazla iki katı kadar müşterimizi içeride misafir ediyoruz. Diğer müşterilerimizin iş yerimizin dışında sıra beklerken en az 1 metre mesafe kuralına uymaları noktasında gerekli özeni göstermelerini bekliyoruz. ​

Kargo yoluyla Koronavirüs (Covit 19) bulaşır mı?

​Dünya Sağlık Örgütü ve Amerika Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi kargo taşıma vasıtasıyla söz konusu virüsün bulaşmayacağını  açıklamıştır.

Türkiye içerisinde posta veya kargo göndermede herhangi bir kısıtlama var mı?

Ülkemizde yurtiçi ve yurtdışı posta, kargo gönderiminde ve teslim alımında herhangi bir kısıtlama bulunmamaktadır.​

Posta veya kargomu dağıtıcı ile temas olmadan nasıl teslim alabilirim?

Koronavirüs salgınının etkilerini en aza indirmek amacıyla başlattığımız uygulama ile müşterilerimize kargolarını ''Temassız Teslim'' yöntemiyle adreslerine ulaştıracağız. PTT Kargo personeli ile müşterimizin temasını mümkün olduğunca azaltmak amacıyla geliştirilen yeni sistem sayesinde, Kargo, Kurye ve Taahhütlü (nitelikli gönderiler ve tebligat hariç) gönderilerde, üzerinde alıcı GSM numarası olan gönderilere gelen teslim kodunu kargo teslimi sırasında dağıtıcı personelimize söylenmesi yeterli olacaktır. Böylece teslim tutanağına imza atılması işlemi olmayacak, teslimat müşteriye temassız bir şekilde yapılacaktır.

Aynı zamanda, temassız teslim ile mümkün olmayan kargolarınızın tesliminde kendi kaleminizle imza atmanızın önemli bir kural olduğunu hatırlatıyoruz. 



Ptt Kargomat hizmeti nedir, nasıl kullanılır?

PttKargomat, PTT iş yerine gitmeden ve Ptt Kargo dağıtıcısı adresinize gelmeden kargonuzu 7/24 alabileceğiniz kargo teslim cihazlarıdır.
Kayıtlı alıcı GSM numarasına, gönderinin muhafaza edildiği dolabın adres bilgisi ile cihazdaki bölmenin açılmasını sağlayacak akıllı şifre SMS ile bildirilmektedir. Gönderinin muhafaza edildiği kutu, alıcı tarafından T.C. kimlik numarası ve akıllı şifre girişi ile açılmaktadır. Ayrıca müşterilerimiz IOS ve Android işletim sistemli akıllı telefonlarına Kargomat 7/24 uygulamasını indirerek Kargomat cihazına bırakılmış gönderisine ait QR kodunu cihazın barkod okuma bölmesine göstererek akıllı şifre girmeden gönderisini teslim alabilmektedir.

Kabul esnasında alıcının cep telefonu bilgilerinin alınması şartıyla adreste teslimi sağlanamayan ihbarlı gönderiler veya PTT iş yerinde kabul sırasında Kargomat varışlı olarak gönderilen gönderilerin 7/24 hizmet veren alıcısının adresine en yakın Kargomatlara bırakılması ile müşterilerimizin bu cihazlardan gönderilerini mesai saatleri dışında da kolayca alabilmeleri sağlanmaktadır.


Ptt Kargomat’ı nerelerde bulabilirim ?

Bugün itibariyle Ankara, İstanbul, İzmir, Antalya ve Bursa illerimizde kullanımı bulunmaktadır. PttKargomat mobil uygulamasından ve www.ptt.gov.tr internet adresimizde https://enyakinptt.ptt.gov.tr/Enyakinptt/ linkinden size en yakın Kargomat cihazının nerede olduğunu öğrenebilirsiniz. ​

PttKargomat’ın mobil uygulaması var mıdır? Bu uygulamada neler yapabilirim?

PttKargomat’ın mobil uygulaması IOS ve Android platformlarında bulunmaktadır. Bu uygulama ile size gelen gönderilerinizin durumunu, size en yakın Kargomat cihazının nerede olduğunu öğrenebilirsiniz. ​

Kargomu evimden alır mısınız ?

4441788 numaralı çağrı merkezimizi arayarak göndermek istediğiniz kargonun evinizden alınmasını isteyebilirsiniz.​

Pttkart şifremi nasıl alırım?

Şifrenizi 444 1 788 numaralı Çağrı Merkezimizi arayarak veya size en yakın PTT işyerlerinden alabilirsiniz. Çağrı Merkezi aracılığıyla şifre alabilmeniz için GSM numaranızın PTT sistemlerinde tanımlı olması gerekmektedir. 
Ayrıca; İnternet Bankacılığı üzerinden sistemde kayıtlı GSM numaranıza şifre gönderimi gerçekleştirebilirsiniz. Güvenliğiniz için kartınızın şifresini diğer kişilerle paylaşmayınız. 

Pttkartımı kaybettim, yenisini nasıl isteyebilirim?

​Pttkartınızı (hesaba bağlı kartınızı) kaybetmeniz halinde 444 1 788 numaralı Çağrı Merkezimiz aracılığıyla yeni kart talebinde bulunabilirsiniz. Sistemlerimizde kayıtlı adresinize yeni kartınızın gönderimi sağlanacaktır.  Ön yüklemeli kartınızı kaybetmeniz halinde ise PTT işyerlerine başvurmanız gerekmektedir.​

Bu dönemde dağıtım hizmetlerine devam edilecek mi herhangi bir değişiklik oldu mu?

​Dağıtım hizmetlerimiz devam etmekle birlikte, çalışanlarımızın sağlığının korunması ve hizmetlerimizin aksatılmadan yürütülmesi açısından sadece cumartesi günleri geçerli olmak üzere Tebligat, APS Kurye (pasaport hariç), kayıtlı posta gönderileri, kayıtsız posta  gönderilerinin dağıtım hizmetinin yapılmaması, hızlı tebligat, telgraf, posta kargosu/kargo ve tüm nitelikli gönderilerin ise dağıtımına devam edilmesi uygun görülmüştür. ​

Alıcısına ulaşılamayan kayıtlı posta gönderilerin bekleme sürelerinde değişiklik olacak mı?

PTT işyeri teslimli ya da alıcısına teslim edilemeyen ve haber kâğıdı bırakılarak en yakın işyerimize ihbarlanan gönderilerin, işyerlerimizde bekleme sürelerinde herhangi bir değişiklik olmamıştır.

Gönderilerin bekleme süreleri ile ilgili ayrıntılı bilgiye                                              https://www.ptt.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/PttKurumsal.aspx#ptt_hizmet_kalitesi_ve_sorumluluk sayfasından ulaşabilirsiniz.​


Gönderilerin geç teslim edilmesinden dolayı tazminat (gönderi kabul ücreti) ödenecek mi?

​Posta Sektörüne İlişkin Yetkilendirme Yönetmeliğinin Mücbir sebepler başlıklı 17 nci maddesinin 1 inci fıkrasında “Mücbir sebepler doğal afetler, kanuni grev ve lokavt, genel salgın hastalık, kısmi veya genel seferberlik ilanı ve benzeri diğer haller" olarak tanımlanmıştır. 

Buna göre, Şirketimizin COVID-19 hastalığından kaynaklı mücbir sebepten dolayı dağıtım hizmetlerinde meydana gelecek aksaklılar ile ilgili taahhüt etmiş olduğu hizmet kalitesi kriterlerini yerine getirememesinden kaynaklı, müşterilerimizden gelen gönderilerin gecikmeli teslim edilmesi ile alakalı tazminat taleplerinin ilgili yönetmelikte belirtilen hükme istinaden karşılanması mümkün bulunmamaktadır. 


Corona Virüs (Covid-19) salgını nedeniyle kapalı olan işyerime gelen tebliğ evrakımı nasıl alabilirim?

​Tebligat Kanunu kapsamında kapalı olan işyerine gelen tebliğ evrakı adresin kapısına haber kağıdı bırakılmak suretiyle muhtarlığa tebliğ edilmektedir. Bu nedenle bağlı bulunulan muhtarlıkla irtibata geçilmesi gerekmektedir. 

AVM, İşhanı, site gibi içerisine girilemeyecek yerlerdeki işyerleri adına gelen tebliğ evrakı içeri girilememe nedeni belirtilerek çıkaran mercie iade edilmektedir.


İkamet ettiğim adresimde tebliğ evrakının teslimi nasıl yapılmaktadır ?

​Konut adreslerine gelen tebliğ evrakı mevcut kanun ve yönetmelik çerçevesinde imza karşılığı muhatabına veya adına almaya yetkili, aynı adreste ikamet eden kişilere teslim edilmektedir.​

Posta hizmetleri devam edecek mi?

​Kayıtlı gönderilerin tesliminde ise temassız teslim modeli geliştirilerek uygulamaya konulmuştur.

Yurtdışından gelen gönderilerin dağıtımı eskiden olduğu gibi devam etmekte olup, bazı ülkelerin hizmeti durdurması veya uçuş bulunmaması nedeniyle sadece bu ülkelere Turpex gönderisi hariç diğer posta gönderilerinin kabulü durdurulmuştur.


Hangi ülkelere koli ve posta gönderilebilmektedir?

​PTT AŞ.'nin giden ve gelen posta trafiği, COVID-19 virüsünün yayılmasını engellemek amacıyla çeşitli noktalara uluslararası uçuşların iptal edilmesi nedeniyle sekteye uğramıştır. Gelen-giden posta trafiğinin sekteye uğradığı ülkelerin listesi her gün güncellenmekte, müşterilerimiz ile yabancı posta idareleri bilgilendirilmektedir.​

Koli ve Mektup postası gönderilerinde gecikme yaşanacak mı?

​Azaltılmış ya da iptal edilmiş uçuşlar nedeniyle posta idareleri ülkelerarası geçişlerde daha uzun sürelerle karşı karşıyadır. Bu süreler, posta idareleri tarafından alınan önleyici tedbirlerden de kaynaklanabilmektedir. (Bazı posta idareleri yüksek riskli ülkelerden gelen tüm gönderiler 72 saat boyunca depolarda bekletilmektedir.) Ayrıca, tüm posta idareleri taşıma ve çalışan yetersizliği nedeniyle teslim sürelerinde konusunda hizmet kalitesini korumayı başaramamaktadır. Gittikçe artan sayıdaki posta idaresi “mücbir sebepler" nedeniyle teslim sürelerinde belirlenen kalite hedeflerini yerine getiremediklerini ilan etme zorunda kalmaktadır. ​

TURPEX gönderisi gönderebilir miyim?

​TURPEX gönderilerinin kabulü devam etmekte olup bazı istisnai durumlar (hizmet verilen bölgenin karantinaya alınması, sokağa çıkma yasağı ilan edilmesi vb.) haricinde öngörülen teslim süresinde varış ülkesinde teslimat yapılmaktadır. ​